ce apreciez si ce detest in Danemarca   18 comments

cele ce urmeaza sunt doar parerile mele personale.

apreciez
–-ca au acordat liber acces romanilor pe piata muncii…adica au scos toate restrictiile…si e foarte usor…ca roman ….sa iti faci acte (permis de rezidenta si permis de munca) pe Dk….totul e sa gasesti job.
–-lipsa coruptiei–statistic vorbind….Dk. e tara cu cel mai scazut nivel al coruptiei….adica aici nu exista ideea de spaga, mita….s.a.m.d…..lucruri la ordinea zilei in Rom.
–-rata foarte scazuta a infractionalitatii….in Dk. nu iti e frica sa mergi noaptea singur pe strada….am o gramada de colege…postarite….care lucreaza toata noaptea….si nu au patit niciodata nimic
–-preocuparea autoritatilor pt. ca orice cetatean….fie ca lucreaza sau e somer….. sa aiba un nivel de trai decent…..ma refer aici la sistemul de protectie sociala
–-gratuitatea invatamantului universitar pt. cetatenii din Uniunea Europeana…si implicit a romanilor ….deci daca vreti sa terminati o facultate in Dk…..nu va costa nimic
–-frumusetea femeilor daneze…in mare parte….sunt blonde cu ochi albastri
–-amabilitatea functionarilor publici–cand mergi la un birou–cel din fata ta te intreaba zambind–-Ce pot face pentru tine ? (What can I do for you ?)
–-ideea ca bicicleta sa fie un mijloc de transport uzual in orase si amenajarea langa sosele….de piste speciale pt. biciclisti
–-preocuparea danezilor pt. un trai sanatos…..fac jogging,,,,,sali de inot…etc…
–-salariile mari…printre cele mai ridicate din Europa sau chiar din lume….chestia ca si impozitele pe salariu sunt mari….asta e …la ce detest
–-faptul ca marea majoritate a populatiei …poate 98 la suta…vorbeste engleza….adica a 2-a limba nationala in Dk.
–-punctualitatea mijloacelor de transport in comun…autobuze, trenuri…daca scrie pe tabel ca autobuzul va veni la 16.12…chiar atunci va sosi….fara intarzieri…si in general tot sistemul de transport in comun care e f. bine pus la punct in intreaga Dk.
–-aerul foarte curat…am impresia uneori…desi locuiesc in Copenhaga…ca respir un aer curat ….ca la Baile Herculane (imi place mult la baile Herculane…in Romania)
–-calitatea soselelor si a autostrazilor….nu exista gropile din Romania
–-preocuparea autoritatilor pt. persoanele cu handicap, batrane…am intrat, ca postas, sa duc ziare in niste case de batrani…am avut impresia ca era hotel de 3 stele…nu azil de batrani
–-sistemul de numere de ordine….adica cand mergi intr-un oficiu, birou, la banca…iti iei mai intai numar de ordine…astfel se evita ”intratul in fata”
–-cu sistemul sanitar nu am avut tangenta pana acum si nici nu as vrea sa am …..dar am auzit ca ingrijirea bolnavilor in spitale e foarte buna
–-ca nu exista ”’pene de curent”’….ca in Romania…de 8 luni de cand sunt in Dk…..nu s-a luat curentul nici macar o data

detest
–-rata mare a impozitelor pe salariu
–-limba daneza–o limba foarte ciudata si greu de invatat …cu niste sunete guturale….mostenire de la stramosii lor …vikingii salbatici
–-vremea…in general bate vantul si ploua foarte des
–-cand vad fete tinere pe strada…in week-end….in stare de ebrietate…au vomitat in fata mea…de bete ce erau
–-prezenta in numar mare a arabilor (niste smecheri libidinosi…arabii astia)….dintre emigranti….arabii si polonezii…sunt cei mai numerosi…dar polonezii sunt o.k.
–-taxele mari care se percep cand inmatriculezi cu numere daneze o masina
–-prea marea libertate acordata homosexualilor…prea multe baruri pt. homosexuali

va astept pe fiecare cu completari la acest topic….asa ca dati reply cu ce apreciati sau detestati voi

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

si urmeaza completarile altora :

puncte forte:
-gradinile din fata caselor-sunt o incantare
-parcurile atat de dese si de linistite
-benzi speciale pt mij. de transport
-bicicleta-nu poluare ;da sanatate- i-am promis fiului meu ca o sa invat sa merg pe bicicleta dar din pacate nu reusesc no
-dotarea scolilor a gradinitelor si liceelor
-orarul lejer al scolarului-materii aerisite ,libertatea de exprimare a elevului la ora ,discutii libere si la obiect toate fiind facute prin bun-simt atat din partea profesorului cat si a elevului
-engleza -salvarea noastra cea de toate zilele biggrin
-curatenia
-sunt veseli si optimisti
-cei in varsta fac voluntariat

puncte slabe:
-danezaaaaaaaconfusedar ii dam noi de leac
-consumul de alcool la cei tineri
-taxe si impozite mari- pt noi  pt ei sunt acceptabile
-vremea-plouaaaaaaaacry

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

in privinta punctualitatii trenurilor…nu pot sa spun ca sunt chiar atat de punctuali.
eu fac 4 zile/sapt naveta Middelfart-Vejle..si cam de 2 ori pe sapt.se intampla sa intarzie trenul, uneori chiar si 15 min.si vb de IC, nu tren regional.

oricum, conditiile sunt muuult peste trenurile din Ro.am fost acu’ un an sau doi cu IC Bucuresti-Brasov.e cochet trenul, doar ca nu prea ai spatiu si nu circula cu aceeasi viteza ca in Dk.e de inteles, nu avem infrastructura de aici si nici relieful plat al danezilor.una e sa fie relief plat, alta e sa urci ditamai muntele.

despre functionari publici, sunt ok.nu intalnesti moacele acrite ale functionarilor romani pe care, daca ii intrebi ceva, se simt de parca i-ai fi injurat de mama.nu toti bineinteles, nu vreau sa generalizez, dar o mare parte.

despre taxe nu zic nimic.insa am observat ca foarte multi danezi sunt de acord cu acest sistem de impozitare.daca ii intrebi daca nu ar prefera sa le scada taxele, ei iti raspund ca, astfel, nu vor mai avea sosele bune, protectie sociala si altele.bine, toate astea vin cu o conditie.si anume, guvernantii sa nu fie corupti si sa actioneze in interesul cetateanului.

despre danezi..nu se prea amesteca cu strainii.toti care ma intrebau ce fac in timpul liber sau daca am ceva familie, cand le spuneam ca sunt singur si nu prea am prieteni, ei imi spun”pai nu ai colegi polonezi, care stau in acelasi bloc cu tine, ati putea merge undeva”.niciunul nu zice, hai baiatu’ la o bere.in fine

cat despre sistemul sanitar.nu am fost in alte spitale, decat in asta in care lucrez.e spital de psihiatrie.ce sa spun…numai gandul ca ai putea compara cu ro, e deja prea mult.probabil ma raportez la spitalul unde am lucrat in Ro, care era spital de oras de provincie.stiti toti cum arata astfel de spitale.lumea mi se para relaxata la servici, plus ca nu se poarta halat in spitalele de psihiatrie din DK.si asta mi se pare o idee f buna.

in sfarsit, limba daneza.crima si pedeapsa, mai mult nu pot sa zic.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

apreciez:
– curatenia si modalitatea de returnare buy-back a peturilor(sticlelor)
chiar ma uitam la stirile din RO si auzeam cum se cearta asa zisii „politicieni” ca nu au nici o modalitate in privinta sortarii deseurilor.
– spitalele care sunt foarte bine ingrijite si nu e ca in RO sa dai SPAGA la portar . intri zi noapte, nimeni nu te intreaba de sanatate.
– pescariile (put&take)si alte lacuri special amenajate

detest:
– nesimtirea multor danezi facandu-si „lipsa mica” in public
– vantul  🙂 nu neaparat ploaia…
– vanzatorii din ALDI,LIDL,BILKA care daca te vad ca esti strain vor sa te traga in piept cu 50, 100 DKK … patit de 4 ori daca va vine sa credeti 🙂
– banditii de  la SKAT care au mana libera 🙂
– cojile de masini din anii 80 care au inca dreptul la circulatie.
– mosii si babele care ii vad la volan(cca80-85ani) patit !

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

apreciez
–ca la danezi e monarhie
–arhitectura deosebita a blocurilor moderne, sunt foarte frumoase si elegante

detest asa cum spunea si Lucinebunu ca unii vanzatori de la supermarket, daca vad ca esti strain, cauta sa iti taxeze de 2 ori unele produse din cos, sau sa faca cumva sa iti mai ia cateva zeci de coroane in plus…..asa ca la plecare confruntati bonul cu ce aveti in cos.

nu imi place raceala relatiilor dintre oameni….si ca 2 vecini doar se saluta si atat….nici vorba de ”hai vecine sa facem o tabla”

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

Posted Ianuarie 29, 2010 by nemuritorul12 in Despre Danemarca

18 responses to “ce apreciez si ce detest in Danemarca

Subscribe to comments with RSS.

  1. Legat de taxele pt salariu nu te mai plange ca si in Romania e la fel.
    Uite, aici poti sa vezi cam cat plateste angajatorul si cat iti intra tie in buzunar daca lucrezi in Romania
    http://www.calcule.ro/Calcul-Salarii/Brut-la-net-program-normal.aspx
    O sa vezi ca taxele si impozitele sunt aproape jumatate din suma. Diferenta e ca la noi platesc taxe atat angajatii cat si angajatorii. Din cauza asta pe fluturasul de salariu nu iti apare suma integrala pe care o plateste angajatorul si ai impresia ca sunt taxele mai mici.
    Ce e de neinteles e taxa aia imensa de inmatriculare :O

    • intereseaza-te cat costa sa inmatriculari o masina din afara tarii(danemarca).Unde va la 150% din valoare masinI.evaluate care o face skat-ul.
      Esti cu capul in nori baiete.55%e impozitul pe ala 2-leave job si de 35-39% pe jobul de baza.
      Coruptie e si aici dar nu ca in alte tari.

  2. va rog daca ma puteti ajuta cu un raspuns daca este sau nu adevarat ca daca vin in danemarca cu sotul si copilul si ma duc direct la protectia sociala si cer ajutorul pt a ma stabili definitiv la ei ma introduc intr-un program de protectie sociala adica imi dau loc unde sa stau o anumita suma lunar si noi ulterior suntem obligati sa invatam limba si ulterior sa muncim.ideea e daca ne ajuta pana gasim un loc de munca.va multumesc mult daca aveti putin timp sa-mi raspundeti la intrebare.va multumesc mult oricum

  3. Apropo de taxe, am făcut un mic calcul… în România din brut mi se trăgeau 40%, aici undeva pe la 25% (fradrag de 12000 kr. pe lună). În România aveam 1600 de lei brut (1200 net), aici câștig pe la 2000 de euro net. Nu mi se pare că sunt mari taxele la nivelul de salarizare.
    Da, sunt în primul an, m-am angajat în octombrie 2010, am avut 6800 de kr. fradrag lunar în 2010 și 4500 kr. / lună până în mai 2011. Din mai am început să umblu pe la taxe și am ajuns să am 12000 kr. / lună.

    Concluzie: apreciez sistemul de taxare. 🙂

  4. Hmmm, am citit aproape tot si chiar este un blog foarte util cu destule informatii, acum mai ramane si norocul :). Sincer din tot ce ati scris aici pro si contra imi dau seama ca ma atrage tara asta. Jobul meu, experienta mea ca regizor emisie radio nu cred ca ma va ajuta prea mult dar pot accepta orice altceva si intr adevar mi as dori sa gasesc ceva de aici din Romania sa fie mai la sigur, am m ai riscat o data si deabea mi am recapatat jobul. O sa apelez si eu si prietenul la ce site uri de joburi ai pus aici sa vedem ce iese. Nu ne deranjeaza nici ploaia nici vantul ;). Felicitari pt blog, excelent! Andreea

  5. In mai putin de o luna ma voi muta si eu in Danemarka impreuna cu sotul meu. Ne-am saturat de Romania si ne-am gandit sa o luam de la capat in alta tara. S-a intamplat ca acea tara sa fie Danemarka, depre care nu stiu mare lucru, mai mult ce am citi pe internet. Nu am mai fost niciodata in Danemarka si sincer sunt putin speriata. Sper sa ma adaptez totusi repede si sa fiu multumita de decizia pe care am luat-o acum. Ma voi intoarce sa va spun primele mele impresii dupa ce voi ajunge acolo.

  6. As dori sa ma mut impreuna cu familia in danemarca .Ne-am saturat de toate gaselnitele care le intampina omul de rand fie acasa sau in cazul meu in Italia.Daca e cineva dispus sa ma ajute in gasirea unui loc de munca intrucit nu vorbesc prea bine limba engleza in schimb vorbesc italiana dar nu cred ca ma ajuta prea mult george tel 3288511670 mail mutilica.family@yahoo.it multumesc

  7. AS dori sa va scriu ca aici in Italia sant ffff multi batrani care conduc si daca au trecut de 90 de ani.PLUS ca sant masini speciale pt. persoane disabile.Am avut ocazia sa vad unul care avea un picior de lemn si o mana .PRACTIC conducea cu o mana si un picior .ADEVARAT PERICOL PUBLIC !!!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. BUNA ZIUA!MA CHEAMA LUCIAN SI DE TREI ZILE AM GASIT ACEST BLOG CARE MA AJUTAT FOARTE MULT SA-MI FAC O PARERE DESPRE DANEMARCA.AM INTELES CE TREBUIE SA FAC PT,A MA STABILI IN DANEMARCA.PROBLEMA PE CARE EU O VAD SI CARE DOMINA PRETUTINDENI ORIUNDE TE DUCI SA EMIGREZ ESTE GASIREA UNUI LOC DE MUNCA STABIL CARE SA-TI DEA POSIBILITATEA UNUI TRAI CAT MAI DECENT.IN SCHIMB TOT CAUTAND SI ALTE SITURI CARE SA-MI DEA ALTE INFORMATII DESPRE DANEMARCA GASESC SI MULTE LUCRURI NEGATIVE PE CARE ALTI ROMANI LE-AU DIFUZAT DESPRE ACEASTA TARA!CHIAR La TV CAND S-AU FACUT RECRUTARILE PT CAPSUNI MULTI SPUNEAU CA NU MERG DEOARECE SALARII SUNT MICI SI PRETURILE SUNT DESTUL DE PIPERATE.AM CITIT DESPRE ROMANI INSELATII CHIAR DE CATRE PATRONI DE FERME CARE AU FOST SCLAVI PE NISTE SALARII DE NIMIC.NU M-AI SPUN DE ROMANII CARE PACALESC ALTI ROMANII LA MUNCA IN DANEMARCA PRIN DIFERITE MIJLOACE.UNEORI TE SPERIE POVESTILE ADEVARATE ALE ROMANILOR PLECATI ACOLO SA MUNCEASCA .PE YOUTUBE SUNT POVESTITE ADEVARATE DRAME ALE ROMANILOR CARE AU FOST PACALITI SI AM DAT DE MULTE COMENTARII CARE SPUNEAU FERITIVA DE FERMA ACEIA DEOARECE ACOLO ESTE OMARE TEAPA.BINEINTELES CA AM VAZUT SI COMENTARII POZITIVA LA ADRESA DANEMARCEI DAR FOARTE PUTINE LA NUMAR CEI DREPT.LIMBA MI SE PARE DEA DREPTUL FOARTE GREA DEOARECE CAND AM VAZUT UN REPORTAJ CU CAPSUNARII ROMANI CARE LUCREAZA IN DANEMARCA PUR SI SIMPLU CREDEAI CA SUNT DE PE ALTA PLANETA.IN FINE POATE MI SE PARE MIE NU STIU CE SA VA SPUN .ACESTE SUNT PRIMELE MELE IMPRESII DESPRE LOCURILE DE MUNCA DIN DANEMARCA .UREZ TUTUROR ROMANILOR CARE MUNCESC SI TRAIESC IN DANEMARCA NUMAI BINE SI MULTA SANATATE!

  9. Salutari tuturor..am o intrebare: care sunt regulile pt a circula cu un scuter? ma gandeam sa imi aduc o aprilia rs capacitate 50 cc dar am inteles ca, conteaza viteza la care e limitata nu capacitatea cilindrica…daca aveti mai multe informatii astept un raspuns.Numai bine!

    • salut,nu iti poti aduce scuterul in dk sau daca il duci trebuie sa il inmatriculezi in dk si costa cat altul nou acolo
      nu recomand( si eu am o moto si mi sa cerut taxa inmatriculare………….84000 kr adica vreo 14000 euro)

  10. Salut . Auzi da cam cat costa sa vin ca si Turist ca nu am gasit cazare mai jos de 2.000 de euro 14 zile .

  11. Si inca ceva . Am ce sa fac 2 saptamini in Copenhaga ?

  12. tot ce e mai sus sunt deacord..in afara de trenuri si autobusuri care chiar te fac sa o iei razna cand stii ca trebuie sa ajungi undeva la ora fixa si te bazezi pe ei..apoi sistemul medical e ok apratura fara comentarii insa doctorii lasa de dorit fff mult credeti-ma si cei care au avut cu doctori de la noi ( ma refer la aia care nu iasteapta sa li se dea)si doctorii de aici ei se straduiesc saracii dar daca se prezinta cineva cu o raceala mai puternica sau stiu eu ce care la noi ar fii cat de cat banal aici doctorii se cred depasiti. si bine-neles arabii cei mai jegosi scz de termen dar si la propiu si la figurat am locuit cu ei si stiu ce spun astia cred k in cativa ani or sa ocupe jum din populatia Danemarcei.

  13. eu detest altceva ca nou venit in dk:ca lucrez 10 ore si sunt platit 4
    adica astia sunt mai tigani ca ai nostrii negrii

  14. Salut!
    Foarte util blogul tau! Felicitari pentru initiativa!
    Dar, cand vine vorba obiceiuri se pare ca ai ramas cu unele fixatii romanesti 🙂 cum ar fi ura sau respingerea fata de homosexuali, sau apropierea dintre vecini… asta pentru ca in Romania s-a intelenit obiceiul de a barfi intre vecini, de a sti intotdeauna cine vine si cine pleaca din bloc sau de la casele vecine… Stiu ca din disperarea de a comunica cu cineva ti se va parea ca vecinii sunt reci dar crede-ma ca la fel ai reactiona si tu daca ai avea un vecin strain cu care doar in engleza ai putea vorbi, fiindca exista o bariera emotionala ce nu poate fi trecuta decat daca cei doi interlocutori stiu la perfectie limba prin care comunica. Cat despre homosexuali, ce treaba ai cu ei, e problema lor cu cine se cotzaie 🙂 , se pare ca oricat de mult ai sta in Dk, liberalismul nu se lipeste de tine prea usor. Iar tinerii daca beau, ce? Vorba romanesca, beau din banii tai? :)) atat timp cat sunt invatati de mici sa nu faca idiotenii, nici cand se vor imbata, nu se vor grabi sa sara la bataie sau mai stiu eu ce. Din punctul meu de vedere, chestiile astea fac diferenta intre Romania si Danemarca sau oricare alta tara vestica. Tocmai faptul ca nimeni nu deranjeaza pe nimeni si nimeni nu interzice nimanui sa faca ce ii place este motivul pentru care plec din Ro. Prejudecatile si ideile fixe sunt ancora ce ne tine natiunea pe loc si o sa o tina mult timp de acum incolo~ Succes in continuare! Si sper ca nu te-am deranjat cu ceva, pana la urma gusturile nu se dicuta 🙂

  15. traiesc in Dk de 23 de ani si sotul meu este arab. am vazut ca multi ii caracterizati pe arabi ca fiind niste jeguri. va recomand sa va abtineti de la generalizai. oamenii sunt buni si rai in toate natiile, chiar daca in unele natii procentul de jeguri e mai mare. romania nu face exceptie. oricum, venind in dk vet gusta pe pielea voastra cum e sa fi considerat un jeg doar pentru ca esti roman, as ca inca o data, doar pentru ca ati intilnit niste arabi care erau jeguri, nu inseamna ca toti sunt asa.

  16. Foarte adevarat alba22. Am citiva amici unde locuiesc eu in Provincia de Madrid si care sint de MARROC ( sint musulmani ).Sint persoane obisnuite, de bun umor, familisti, cinstiti si nimic de JEGURI, cum se grabesc multi sa-i categoriseasca inca inainte de a-i cunoaste personal. Faptul ca sint de alta religie sau ca au alta culoare a pielii nu semnifica ca sint o rasa inferioara. Mentalitatea aceasta trebuie schimbata cu orice pret daca se vrea a calatori si lucra in vreun loc din afara tarii de bastina. Eu sint plecat din Romania de mai bine de 12 ani si pot spune ca zicala ca:NU EXISTA PADURE FARA USCATURI, e foarte adevarata; aici, in Spania, ai fel si fel de oameni, ca in toate tarile lumii, mai buni sau mai rai, mai curati sau mai ” jegosi „, dar nimeni, absolut nimeni nu te obliga sa intri in discutie cu ei. Daca il cunosti si vrei sa-l saluti, saluta-l, daca nu vrei, nu-l saluti…si gata !
    In urma cu citiva ani cind am fost in vizita la familie in Romania, am trecut la repezeala si printr-un sat de linga AGNITA(Sibiu), unde am lucrat ca padurar pina in 1990 si am vizitat o veche amiga de-a sotiei ce lucreaza in invatamint in acea comuna.Pur si simplu m-a socat lipsa de igiena din acea casa, vazind cum stateau 3-4 pisici deasupra sobei de tabla de tip cizma(cei care cunosc tipul de soba vor sti la care ma refer), iar pe plita , la citiva centimetri de coada pisicilor se aflau 2 oale cu mincare gatita, ca sa nu mai spun de pahare neclatite bine sau nespalate ce le-au pus pe tava pentru a ne racori cu bere proaspata.
    Inainte de a judeca alte popoare(sau alte persoane )trebuie sa ne judecam pe noi insine !
    UN CALDUROS SALUT DIN PARTEA MEA TIE SI SOTULUI TAU !

Lasă un răspuns

